Dansk Reise

Dagboknotat fra late dager i Gilleleje

Innlegget er skrevet i samarbeid med VisitDenmark.

I går hadde vi vår første ordentlige fridag etter at vi kom til Danmark, og selv om vi koser oss glugg på jobb var det kjærkomment med en lat dag nå. Søndag var vi hele dagen og kvelden på idylliske ØsterGro og Stedsans, hvor vi filmet og gjorde intervjuer. Fra 13.00 –23.00 svevet vi rundt på dette taket på toppen av den gammel bilauksjonsbygningen i indre København. Så kjørte vi nordover i mørket til idylliske Gilleleje, hvor vi har base i det koseligste gamle sommerhus med stråtak man kan tenke seg, rett ved havnen og fiskebåtene.

Å være hele dagen på ØsterGro og Stedsans, var som å ramle med åpen munn oppi en gryte med inspirasjon. Det ser man vel kanskje på dagens oppskrift også, som du finner her!  Grønnsaksspiseren i meg fikk en solid boost i møte med Kristian Skaarup fra ØsterGro og Flemming S. Hansen fra vakre Stedsans. Ikke fordi de er vegetarianere, men fordi de løfter frem det beste som finnes i sesong lokalt akkurat nå. Det skal så lite til for å trylle frem noe godt og ferskt hvis man bruker det som står og gløder i sesong. Og her i Norden er det gull over alt akkurat nå i disse få og intense sommermånedene. Poteter, gulrøtter, squash, erter, blomkål, jordbær, salat, reddiker…og mye, mye mer.

Jeg skal fortelle mer om Stedsans og ØsterGro senere. Også kommer det selvfølgelig film. Men ett bilde  må jeg ha med her: Middagen vi hadde i solnedgang hos Stedsans. En vakrere setting skal du lete lenge etter.

Du kan lese mer om ØsterGro her og og Stedsans her!

Flemming og meg.

Flemming og kona Mette Helbæk driver Stedsans sammen, men denne søndagen var det Mettes fridag med barna. Hun er en makeløs inspirasjonskilde med en utrolig estetisk sans  og tilnærming til mat. Så følg henne gjerne på Instagram. Og det gjør du her!

_C0A8323-1
Foto: Matias

Så det ble en daff dag i går. For en som til daglig bor i en mildt sagt urban og sentralt beliggende liten leilighet i Oslo, er det som å komme til himmelriket dette her. Huset vi har fått via VisitDenmark og DanCenter, er akkurat slik jeg ferierte i da bestemoren min på Fyn fremdeles levde. Bindverk, stråtak, hage med alskens blomster og frukttrær, bjelker i taket, skjeve gulv, antikviteter og gamle snurrepiperier, og ikke minst: Et kor av ulike fugler i hagen om morgenen. Jeg er håpløst sentimental. Selv de grå duene som kurrer gir meg gåsehud og et drømmende blikk når jeg rusler rundt i morgenkåpe og med en kopp nybrygget sterk kaffe.

Vi tok oss en tur til stranden ved Gilleleje Badehotell i går. Der var vi for noen uker siden på en pressetur rundt omkring på Nordsjælland, og vi elsket stedet! Både beliggenhet og atmosfære er akkurat det som skal til for ro i sjelen. Her er det god plass på stranden. Antageligvis fordi du må ned en lang, bratt trapp, noe som gjør akkurat denne stranden best egnet for folk som kan gå selv og er gode til beins. Bare se på det øverste bildet i innlegget 😉

_C0A8371-1
De Danske Alper…Foto: Matias
Koldskål, kammerjunkere og lesestoff ved Kattegat.

I kjølebaggen hadde vi med oss god, gammeldags, dansk koldskål. Det er en dessert eller et mellommåltid (eller frokost…) laget på kjernemelk. Fantastisk friskt og godt, og perfekt i varmen. Man topper koldskålen med de sprø småkakenene kammerjunkere eller jordbær. Melonkuler er også godt til. Jeg skal gi dere en norsk variant senere. Vi får ikke tak i kjernemelk i Norge (der anser meieriene kjernemelken som et avfallsprodukt…noe som er idioti), så jeg må først pønske ut den beste måten å erstatte denne på før oppskriften gis bort til dere.